Historie
Transportbedrijf Wiegmink is volgens de Kamer van Koophandel opgericht in 1932. Het bedrijf was echter al eerder gestart. Foto's van de eerste auto stammen uit 1930. Transportbedrijf Wiegmink opereerde hoofdzakelijk in het melkbussen transport vanaf de boer naar de fabriek. De eerste eigenaar was Antoon Wiegmink uit Scherpenzeel. Doordat Antoon op jonge leeftijd overleed, stond de tweede generatie er op zeer jonge leeftijd alleen voor. Tienes Wiegmink moest op 18-jarige leeftijd de kar gaan trekken. Zijn broer Andries, die elf jaar jonger is, kwam in 1960 Tienes versterken. Medio 1960 zijn er transporten bij gekomen van verschillende agrarische producten. Het was Tienes die de melkbussen bleef transporteren en Andries bemoeide zich vooral met de andere transporten. Na enkele jaren bleek dat Tienes het werkaanbod in de bussen niet aankon. De keus werd gemaakt om een tweede auto in te zetten voor de melkbussen. Daarmee werd afscheid genomen van de andere activiteiten. In 1970 kwam de eerste RMO (Rijdende Melk Ontvangst). Het bedrijf verhuisde toen naar het Overijsselse Kuinre. Door de jaren heen is het bedrijf uitgebreid naar een maximaal aantal van vijf vrachtauto's. De piek lag rond 1990. In het begin van de jaren negentig werden er auto's verkocht om collega's met één auto bestaansrecht te geven. Tevens kwam er een omschakeling naar een 7x24 uursplanning. Met een werkpakket voor twee wagens en personele bezetting van zes chauffeurs was dit erg intensief. In 1984 begon de derde generatie als chauffeur bij de twee broers. Erik, de tweede zoon van Tienes, zag het wel zitten in het bedrijf van zijn vader en oom. In 1992 stopte Tienes en nam Erik zijn taken over. Het bedrijf kreeg ook een andere vorm. Van de v.o.f. werd een BV gemaakt. Oom en neef hebben drie jaar samengewerkt. In 1995 zijn ze ieder hun eigen weg gegaan. Erik ging verder in de melk en Andries startte het losse werk weer op. Het melktransportbedrijf werd verplaatst naar de Noordoostpolder en werd gevestigd in Kraggenburg. Vanaf 1996 zijn de transportactiviteiten vanuit Kraggenburg verder uitgebreid. Er werden twee auto's bijgekocht. Deze werden ingezet bij Sikkema Transport in Emmeloord. De jaren daarop heeft er uitbereiding plaatsgevonden in het speciaal transport bij Bolk in Almelo en Betonson in Kampen. In 2002 is de RMO verkocht en is het bedrijf zich volop gaan concentreren op de agrarische markt. Op dit moment wordt er gereden met 11 trekkende eenheden. Er wordt wisselend gebruik gemaakt van 16 onderlossers, 8 tautliners, 1 gesloten semi, 1 walking floor en 2 open trailers met hydraulisch hefdak. Het hoofdproduct is uien. Daarnaast wordt er in de oogstperiode veel winterpeen vanaf het land naar koelbedrijven gereden. Transportbedrijf Wiegmink is hoofdzakelijk actief op de binnenlandse markt. Voor een vast klantenbestand worden er in mindere mate activiteiten gedaan in Belgie, Duitsland en Frankrijk. Inmiddels is de vierde generatie binnen het bedrijf actief.